Cara Cepat Selesai Hutang PTPTN

Cara Cepat Selesai Hutang PTPTN

Tau kan apa itu PTPTN. Nama panjang dia Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara.
Rata rata rakyat Malaysia tahu lah apa PTPTN ni terutama pelajar pelajar yang melanjutkan pelajaran ke Universiti tu kan. Memang ramai la yang buat pinjaman dengan PTPTN ni terutama jika pelajar itu datang dari keluarga yang kurang berkemampuan.

PTPTN adalah HUTANG. Bila sebut pula hutang.. WAJIB la kena bayar kecuali la pelajar tu pelajar cemerlang dapat gred sekian sekian tak perlu bayar hutang PTPTN tu.. Tapi berapa kerat jer la yang dapat pelepasan hutang tu.. Yang selebihnya???

Pernah ternampak iklan di Televisyen tak iklan suruh bayar hutang PTPTN?? Pernah kannn?
Tau tak kalau tak bayar hutang PTPTN, PTPTN akan ambil tindakan dan nama si peminjam akan di blacklist di Imegresen. Bila blacklist di Imegresen.. Al maklumlah.. Memang tak boleh keluar negara. Kena bayar dulu hutang PTPTN tu samaada bayar lamsam atau mengikut plan pembayaran yang di atur semula oleh pihak PTPTN terhadap si peminjam..

Kenapa ramai sangat yang tak bayar hutang PTPTN ni????


Mungkin sebab rasa hutang PTPTN ni macam bayar hutang atas angin.. Kalau hutang kereta hutang rumah tu kan nampak benda nya.. Ini hutang PTPTN nampak apa nya?? Ni kalau memang dah dapat kerja tak bayar PTPTN.. susah juga le nak cakap walaupun hutang atas angin.. huhuhu...

Realiti hari ni.... BUKAN SEMUA GRADUAN LEPASAN UNIVERSITI YANG BUAT PTPTN TU KELUAR U TERUS DAPAT KERJA... Ada juga yang bertahun tanam anggur.. cam ner nak bayar??? Bunga pinjaman tambah naik pula... Hutang PTPTN pula bukan sikit terrrrr. Puluh K....
Cuba baca luahan hati student ni..


Dah tu macam mana nak Settlekan hutang PTPTN ni dalam tempoh yang singkat???
Tak sampai 2 tahun boleh clear.. Tapi kalau nak ikut la. Tak nak ikut tiada masalah.

Jadi macam mana cara dia untuk settle hutang PTPTN ni dalam tempoh yang singkat???

*****************************************

Bagi yang masih belajar tu, yang agak agak nanti habis belajar, hutang PTPTN berlonggok nak kena bayar, ambil sedikit duit PTPTN yang dapat tiap bulan tu, buka akaun ZG.. Hanya sekali modal sahaja. Katakan belajar 3 tahun..
Awal Tahun pertama dapat duit PTPTN, invest RM380..
Awal tahun kedua dapat pulangan sekitar RM1300 - RM1500.
Masukkan semula profit tadi ke dalam ZG sebagai modal untuk mendapatkan hasil yang lebih pada awal tahun ketiga. Katakan anda gunakan RM1140 dari profit anda untuk dijadikan modal tahun kedua. Tahun ketiga pulangan nya sekitar RM4K. Invest semula RM3800 untuk mendapatkan pulangan sekitar RM13K - RM15K
Dengan hanya bermodalkan RM380 dari duit PTPTN.. habis belajar dapat RM13K - RM15K. SEKALI MODAL.. sedikit sebanyak da dapat bantu anda menyelesaikan hutang PTPTN walau tidak sepenuhnya. Yang pasti hutang pinjaman sudah dapat di bayar dan tempoh pinjaman juga sudah berkurang.

Yang dah ada kerja yang dah ada gaji bulanan pula..  Ambil sedikit duit gaji anda, invest dalam ZenithGold. Minima RM380... Kalau Boleh invest tiap bulan.. Pada tahun yang berikutnya, setiap bulan anda akan dapat lebih kurang RM1300 - RM1500 tunai dari modal tadi... Gunakan sebahagian duit profit tersebut untuk bayar hutang PTPTN, sebahagian lagi, invest semula dalam ZG untuk dapat hasil pada tahun yang berikutnya pula.
Jadi seolah olah anda hanya bayar hutang pada tahun pertama sahaja. Pada tahun berikutnya, hanya guna duit ZG untuk bayar PTPTN anda. Bayar lebih dari yang sepatutnya.. maka pendeklah tempoh pembayaran hutang PTPTN anda.

Bagi ibu bapa yang masih ada anak anak kecil pula, bukakan akaun ZG untuk mereka. Invest atau masukkan modal dalam akaun ZG mereka setiap bulan. Hanya pada tahun pertama sahaja.. Pada tahun berikutnya, anak anda sudah ada wang untuk mereka belajar nanti TANPA PERLU LAGI MEMBUAT PINJAMAN PTPTN.



Ini hanya cerita mengenai pulangan tunai sahaja.. Belum lagi Emas fizikal.

Ini juga hanya cerita INVEST SEMATA MATA.. TAK CARI CARI ORANG PUN..

SUDAH TERBUKTI!





Blog, Updated at: 1:29:00 AM

0 comments:

Post a Comment